Taloustiedon opettajat karttavat sijoitusriskejä

07.03.2005

Taloustiedon opettajat sijoittavat mahdollisimman turvallisiin kohteisiin.

– Sijoitustoiminnan peruskäsitteitä opetetaan peruskoulussa ja lukiossa, osaa oppilaista aihe kiinnostaa, osaa ei, sanoo Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL:n puheenjohtaja lehtori Riitta Mikkola.

Mikkola esitteli maaliskuun alussa Helsingissä Pörssisäätiön ja HYOLin tutkimusta taloustiedon opettajien asenteista säästämiseen. Tutkimusyhtiö Fountain Park sai vastauksia yli sadalta opettajalta.

Taloustiedon tunneilla käsiteltävät asiat ovat laajoja, joten jokin keskeinen asia voi jäädä jopa opettamatta, Opettajilla saattaa olla vaikeuksia perustella oppilaille sijoittamisen tärkeyttä, sillä heillä ei ole omakohtaista sijoittajakokemusta. Palkkatulosta jäävä mahdollisen ylijäämä sijoitetaan mielellään mahdollisimman turvallisesti.

Taloustiedon tuntimäärät niin peruskoulussa kuin lukiossakin ovat uuden opetussuunnitelman mukaisesti kasvussa. Myös  OECD kannustaa: kansalaisista tulisi kasvattaa oman taloutensa ymmärtäjiä, jotta he tekisivät järkeviä taloudellisia päätöksiä. Tulevaisuudessa ihmisten on yhä enemmän otettava vastuuta muun muassa omista eläkkeistään. Talousasioiden ymmärtäminen auttaa välttämään muun muassa ylivelkaantumista ja maksuhäiriöongelmia.

Pörssikisa luokassa

Peruskoulun yhdeksännellä luokalla korostuu henkilökohtaisen talouden hoito. Lukiossa näkökulma on teoreettisempi.

– Peruskoulun yhdeksännellä luokalla puhumme riskeistä ja osakesäästämisestä. Oppilaat saavat sijoittaa kuvitteelliset 2000 euroa osakkeisiin. Talousasiat kiinnostavat nuoria ja joillakin oppilailla on jo osakkeita. Opettajan ammattitaitoa on monimutkaisten asioiden tekeminen ymmärrettäväksi, Riitta Mikkola kertoo.

OECD-maissa kansalaisten talouden lukutaito on havaittu heikoksi. Esimerkiksi pankkitalletusten ja korkosijoitusten välistä eroa ei välttämättä ymmärretä. Inflaation käsitekin saattaa olla tuntematon, mikä saattaa johtaa vääriin sijoituspäätöksiin. Suomessa tosin inflaatio-sana tunnetaan paremmin kuin monessa muussa maassa.

– Talouden ja sijoittamisen peruskäsitteet on tunnettava, muuten lehdissä oleva tieto menee ohi. Pelkästään lehteä lukemalla on vaikea ymmärtää pörssin ja talouselämän keskinäistä yhteyttä, toteaa Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sirkka-Liisa Roine.

Opettajilta puuttuu tietoa

Opettajien suhtautumista sijoittamiseen on tutkittu Pörssisäätiön ja HYOL:n toteuttamassa kyselyssä. Tutkimuksen mukaan osa opettajista on sisäistänyt taloustiedon erinomaisesti, mutta osalla on tiedoissa puutteita. Suomalaisiin osakkeisiin sijoittaminen ei houkuttele.

Opettajille turvallisuutta tuottavat säästäväinen elämä, oma asunto ja työ. Etenkin pankkisäästäminen koetaan helppona taloudellisen turvallisuuden edistäjänä.

– Opettajat eivät ole pörssisijoittamiseen halukkaita riskinottajia: he arvostavat varmaa elämää. Sijoittamisen merkitys suomalaiselle talouselämälle ymmärretään, mutta sitä ei koeta omakohtaiseksi vaihtoehdoksi. Opettajat tekevät asioita samalla tapaa kuin heidän vanhempansakin tekivät, sanoo tutkija Tuomo Lähdeniemi.

Vastaukset kertovat, etteivät opettajat suosi yrittämistä taloudellisen turvallisuuden antajana. Rahastotkaan eivät houkuttele kovin monia. Rahastoihin uskovat perustelevat näkemyksiään sijottamisen helppoudella, hajautuksella ja sillä, että he luottavat ammattilaisten asiantuntemukseen.

Matti Valli

Avainsanat:talous tutuksi
Jaa artikkeli

Kommentit