Öljyn ja sähkön hinnat tuntuvat tuloksissa

21.09.2006

Korkeat öljyn ja sähkön hinnat ovat yksityiskuluttajien keskusteluissa synnyttäneet  pelottaviakin tulevaisuuden näkymiä. Pörssissä energiakustannukset kasvattavat kuljetustoimialan ja metsäteollisuuden kustannuksia. Mutta joukkoon mahtuu myös voittajia, esimerkiksi  suomalainen konepajasektori.

Raakaöljyn hinnat ovat nousseet viime aikoina uusiin ennätyslukemiin. Tuntuu vain ajan kysymykseltä, koska maaginen kahdeksankymmenen dollarin tynnyrihinta rikkoutuu.

Viimeksi öljymarkkinat hätkähtivät kunnolla elokuun alussa BP:n ilmoittaessa sulkevansa Alaskassa sijaitsevan Prudhoe Bay -kentän putkivaurioiden vuoksi useamman viikon tai jopa kuukausien ajaksi. Vaikka se aiheuttaa merkittävän vajeen USA:n länsirannikon öljyhuollossa, on maailmassa öljyä varastoissa kuitenkin sen verran, että tilanteen uskotaan olevan hallinnassa.

Yksityissijoittajan näkövinkkelistä asia ei välttämättä ole niin pelottava. Toki asiaan vaikuttaa se, miten on oman salkkunsa hajauttanut. Jos keskittyy kotimaiseen konepajateollisuuteen, saattaa korkea öljyn hinta olla positiivinen vaikutin.

– Ensimmäisenä tulee mieleen Wärtsilä positiivisessa mielessä. Monet yhtiön asiakkaista hyötyvät korkeasta öljyn hinnasta, jolloin niillä on halua ja rahaa investoida, kertoo Carnegien analyytikko Miikka Kinnunen.

Wärtsilä myy moottoreita laiva- ja voimalaitosasiakkaille. Laiva-asiakkaista korkeasta öljyn hinnasta erityisesti hyötyvät offshore sekä LNG- ja öljytankkerisegmentit. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla nämä muodostivat 40 prosenttia Wärtsilän Ship Power -divisioonan liikevaihdosta. Näiden asiakkaiden osuus divisioonan tilauskannasta on vieläkin suurempi.

– Myös voimalaitosbisnes hyötyy, koska suuri osa siitä tehdään kehittyvissä maissa, kuten Etelä-Amerikkassa sekä Lähi- ja Kaukoidässä, joista monet ovat öljyntuottajamaita. Kun öljyntuottajamaille sataa rahaa laariin, nämä myös investoivat, joten lisäksi voimalaitospuoli on nettohyötyjä, toteaa Kinnunen.

Wärtsilän lisäksi hänen seurannassaan ovat Cargotec, KCI Konecranes, Kone ja Metso.

– Negatiivisia vaikutuksia voisi ehkä olla Cargotecille. Korkea dieselin hinta rasittaa Hiabin kuorma-autoilija-asiakkaita, mutta sekin näyttää olevan sekundäärinen asia, koska kuorma-autojen kysyntä on silti kovaa. Enemmänkin Hiabin kysyntään vaikuttava kuorma-autokauppa on riippuvainen päästöstandardien muutoksista kuin öljyn hinnasta, sanoo Kinnunen.

Metsäteollisuus: kannattavuus laskussa, kurssit ennallaan

Korkea sähkön hinta nostaa suomalaisten metsäyhtiöiden tuotantokustannuksia, öljyn hinta puolestaan kasvattaa kuljetuskuluja. Vuoden 2006 mittaan tulokset ovat olleet laskussa, mutta osakekurssit ovat silti pysyneet melko korkeina.

– Yhtiöiden arvostuksessa, vertailtaessa osakkeen hintaa tuloskehitykseen, on kyllä eroja. Myös paperin alhaiset hinnat ovat vaikuttaneet tuloksiin. Sähkön suhteen melko omavarainen UPM on saanut pidettyä tuotantokustannukset kohtuullisempina kuin esimerkiksi Stora Enso ja M-Real, vertailee Opstockin analyytikko Henri Parkkinen.

Kauppa, matkailu ja energia: yksityinen kulutus ennallaan

Kuluttajat eivät ole joutuneet vielä tinkimään ruoka- tai vaateostoksista, lomamatkoista tai auton tankkaamisesta. Suomen talouskasvu on ollut vahvaa. Kulutus on säilynyt totutulla tasolla. Kaupan, matkailualan tai energiayhtiöiden tulokset eivät ole erityisesti heilahdelleet.

– Esimerkiksi autoilutottumuksia ei hevillä muuteta, vaikka tankkaaminen on kallistunut, huomauttaa Parkkinen.

Kuljetus: Finnair lujilla, Finnlinesilla vakaata

Lentopetrolin hankintaan kuluu Finnairilla tänä vuonna dollarimäärä, joka vastaa 20 prosenttia yhtiön liikevaihdosta. Osuus on parin viime vuoden aikana noussut viisi prosenttiyksikköä.

– Dollarin halpa hinta tasoittaa onneksi hiukan kustannusten nousua. Polttonesteen hinta on laskenut yhtiön tulosta ja myös osakkeen kurssi on tullut reippaasti alas, sanoo tutkimusjohtaja Pekka Spolander Opstockista.

Finnlinesin rahtilaivoilla on ollut tasaisempi vuosi. Nousseita polttoainekuluja on pystytty siirtämään rahtimaksuihin.Osakekurssi on noussut yhtiöjärjestelyodotusten vuoksi. – Italialaisen omistajan omistuksen lisääminen puhuttaa nyt sijoittajia enemmän kuin tulos, perustelee Spolander.

Petri Vihervuori ja Satu Ojala

Jaa artikkeli

Kommentit