Mitä yhteistä on jääkiekkofanilla ja sijoittajalla?

14.03.2007

Vaikka Kärpät-Jokerit -ottelu on hyvää viihdettä, Porissa sytytään tunnepaloon vasta, kun Ässät luistelevat kaukaloon. Sama ”kotijoukkuehenki” näkyy monen sijoittajan salkussa – tietoisesti tai tiedostamatta.

– Parhaiten tämä tulee esiin sellaisissa tilanteissa, joissa pörssiyrityksen pääkonttori on pienellä paikkakunnalla: vaikkapa Ponsse, jonka pääkonttori sijaitsee Vieremällä, kertoo rahoituksen yliassistentti Samuli Knüpfer Helsingin kauppakorkeakoulusta.

Vastaus otsikon kysymykseen on yhteisöllisyys, on kyseessä sitten oma asuinpaikkakunta, jääkiekkojoukkue tai osakesalkku.

Knüpfer sukelsi tilastojen maailmaan selvittääkseen, miten ja miksi yhteisöllisyys ja osakesijoitus liittyvät toisiinsa. Tutkimus edustaa suhteellisen tuoretta tutkimussuuntausta, jossa selvitetään sijoittajakäyttäytymistä mm. psykologian keinoin. Ala on noussut esiin vasta 20 viime vuoden aikana.

Mitä tilastot sitten kertovat? Tulosten mukaan yhteisön henki – halu puhaltaa yhteen hiileen – vaikuttaa siihen, miten paikallisiin yrityksiin sijoitetaan. Paikallisia yrityksiä suositaan enemmän alueilla, joissa äänestetään paljon, asutaan omistusasunnoissa, asukasvaihtuvuus on pientä ja rikollisuusluvut ovat alhaisia.

Tieto paikallisista oloista ei selitä ”kotiseutusijoittamista”

Tulokset on saatu kontrolloimalla varallisuus, tulot, koulutus ja vastaavat tekijät, jotka voisivat selittää jollain muulla tapaa paikallisten yritysten suosimista.

Voisiko tulosta esimerkiksi selittää yksinkertaisesti se, että sijoittajilla on parempaa tietoa paikallisista yrityksistä?

Knüpferin tulosten mukaan sijoitukset paikallisiin yrityksiin eivät tuota sen paremmin kuin muutkaan sijoitukset. Siksi ei ole uskottavaa, että sijoittajilla on parempaa tietoa paikallisista yrityksistä.

Ehkä sijoittajat kuitenkin kuvittelevat tietävänsä paikallisista yrityksistä enemmän?

– Tämän tekijän kumoaa se, että ihmiset ovat ”lojaaleja” paikallisille yrityksille eli niiden osakkeilla käydään vähemmän kauppaa kuin kauempana sijaitsevilla yrityksillä, kertoo Samuli Knüpfer. Hänen tutkimuksessaan etäisyys mitataan suhteessa siihen, missä yrityksen pääkonttori sijaitsee.

– Jos sijoittaja kuvittelisi, että hänelle on keskimääräistä parempaa informaatiota tietystä osakkeesta, silloin tällä osakkeella käytäisiin aktiivisemmin kauppaa tuon tiedon pohjalta. Näin ei kuitenkaan ole.

Selitykseksi jää yhteisöllisyys

Kun sijoittaja ostaa osakkeita markkinoilta, päätös perustuu moneen tekijään: tuottotoiveisiin, mutta myös yrityksen tuntemiseen – ja haluun ylläpitää paikallisia hyviä oloja.

Tässä mielessä Knüpferin tulos tukee aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia, joiden mukaan ihmisillä on taipumus painottaa salkussaan sen yrityksen osakkeita, jossa he ovat töissä. Tai että isänmaallisuus vaikuttaa osakesalkunkin sisältöön myös silloin, kun osakkeita voi valita maailmanlaajuisesti.

Eli osakeomistuksella on joskus myös selkeästi ideologinen luonne: halutaan kannattaa paikallisia yrityksiä. Ja juuri tässä mielessä monet osakkeenomistajat ovat kuin lätkäfanit. Vaikka Turun Palloseura pääsi jo kesälomalle, kannattajat eivät todellakaan vaihda ensi vuoden suosikikseen Tampereen Ilvestä.

Samuli Knüpfer kuitenkin myös vinkkaa sijoittajille, että ilmiöstä on hyvä olla tietoinen:

– Kotiseutuhengestä huolimatta kannattaa muistaa myös hajauttaa salkun sijoituksia.

Petteri Numminen

Jaa artikkeli

Kommentit