Sijoittaja kertoo: Mikä on laulajan pörssiarvo?

30.04.2012

Suomen kansallisoopperan taiteellisena johtajana elokuussa aloittava Lilli Paasikivi on havainnut, että osakemarkkinoilla ja laulajien markkinoilla on paljon yhteistä.

Osakesäästäminen on Paasikivelle perinnekysymys. Hän sai pankinjohtajaisoisältään vuosikymmeniä sitten pienehkön osakesalkun, jota hän on itse pitänyt passiivisesti yllä: ostanut lisää, jos osakkaille on tarjottu suunnattuja anteja, ja myynyt, jos on ollut todellinen tarve – esimerkiksi ensiasuntoa ostaessaan.

Paasikiven salkussa on lähinnä perinteisten suomalaisten suuryritysten – konepajojen ja metsäteollisuusyritysten – osakkeita. Ne ovat muisto turvalliselta ajalta, jolloin osakekurssit eivät juuri heilahdelleet ja jolloin metsäteollisuuden näkymät olivat vakaat.

– Nämä osakkeet ovat minulle perintöä, joka on ennen kaikkea tuonut taloudellista turvallisuudentunnetta. Osinkoja on toki mukava saada, mutta en ole nähnyt näitä osakkeita sellaisena tulonlähteenä, jonka varaan olisin tehnyt suunnitelmia. Enkä panisi pahakseni, jos voisin jättää seuraavan sukupolven turvaksi vastaavan pesämunan, Paasikivi luonnehtii.

– Opin jo vaihto-oppilasperheeni äidiltä Yhdysvalloissa, että osakekurssien seuraaminen vaatii täysipäiväistä omistautumista, jotta siinä voisi onnistua. Oppia ovat vahvistaneet omat vähäiset kokemukseni väärin ajoitetuista osakemyynneistä.

Opiskeluaikana Paasikivi seurasi vielä joidenkin yhtiöiden, kuten Nokian, Nordean ja HPY:n osakkeiden kehitystä. Taiteilija-perheenäidin kaksoisroolissa moiseen ei ole aikaa eikä motivaatiota.

– Opiskelen parhaillaan uuden työni edellyttämiä hallinnollisia työkaluja. On hyvä, että olen saanut sisäänajoaikaa, sillä joudun taiteellisena johtajana todella kompleksisten asioiden eteen. Lisäksi esiinnyn myös solistina sekä täällä Kansallisoopperassa että ulkomaisissa oopperataloissa.

Paasikivi vetää myös kolmatta kesää Pyhäniemen kartanon taidetapahtumaa, jossa häntä kuullaan tänä kesänä yhdessä legendaarisen baritoni Jorma Hynnisen kanssa.

– Muita juhlien kohokohtia ovat Karita Mattilan, Apocalyptican ja Sinfonia Lahden yhteiskonsertti sekä Iiro Rantalan ja Sinfonia Lahden yhteinen piknikkonsertti, Paasikivi kehuu.

Tähtiä ja tasaisen varmoja suorittajia

Oopperamaailmassa pelataan yllättävän samankaltaista pörssipeliä kuin yritysmaailmassa. Laulajilla on tietty pörssiarvo, jota he ja heidän managerinsa yrittävät nostaa ja pönkittää. Se voi joskus nousta raketin lailla, mutta se voi myös romahtaa. Kuplia puhkeaa, ja managerin vuolaasti kehuma tähtisolisti saattaa paljastua tavalliseksi pulliaiseksi.

– Oopperamarkkinoilla taiteilijan kurssia ja hintaa vahvistaa vaikkapa esiintyminen Bayreuthissa tai Wienin Valtionoopperassa. Se osoittaa, että asianomainen laulaja on keitetty kovissa liemissä ja pystyy toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa, Paasikivi kuvailee.

– Itse arvostan laulajassa paitsi taitoa ja karismaa, myöskin luotettavuutta, tasapainoisuutta ja asennetta – eli kaikkea, mikä tekee työskentelyprosessista hyvää, vakuuttavaa ja turvallista.

Oopperamiehityksen kokoaminen on verrattavissa tasapainoisen osakesalkun rakentamiseen. Kun osakesäästäjä tarvitsee luotettavia ja tasaisen varmoja osinkopapereita tasaamaan seksikkäiden kasvuosakkeiden riskiä, oopperamiehitykseen tarvitaan sekä tähtiloistoa että taiteilijoita, jotka pystyvät tasaisen hyvään suoritukseen ilta illan jälkeen.

Taiteilijat ovat yksilöitä, joiden pitää pystyä toimimaan yhdessä.

– Ei lavalla voida olla kuin lehmät pellossa. Latautuneeseen esitykseen tarvitaan erilaisia persoonallisuuksia ja heidän välilleen syntyvää jännitettä, ja taiteilijoita, jotka tuovat työskentelyilmapiiriin sähköä ja jännitystä ja vetävät muutkin mukaansa, Paasikivi kuvaa.

– Ja miehitystä koottaessa on myös ajateltava mihin rahansa sijoittaa: otetaanko yksi kallis supertähti vai nostetaanko yleistasoa ja pyritään tasavahvaan tuotantoon? Tämä on se osakepeli, jota minä pelaan – ja se on minusta äärimmäisen kiinnostavaa työtä. Ja myös taiteilijoiden markkinoilla on mahdollista tehdä edullisia löytöjä – esimerkiksi kun nuori taiteilija on uranousun kynnyksellä tai jos jo mainetta niittänyt taiteilija haluaa koeajaa uutta roolia ennen sen viemistä isoille lavoille.

Teksti: Jussi-Pekka Aukia

 

Kommentit