Vastuullisuus näkyy ruokalistalla

17.12.2015

Kotipizza Group Oyj on perustettu vuonna 1987 ja yhtiö listautui pörssiin viime heinäkuussa. Nyt pinnalla on fast casual-ilmiö.

TommiTervanen_002riitalleKotipizza Group -yhtiöihin kuuluvat Helsinki Foodstock Oy ja Kotipizza Oyj. Kotipizza Groupin liikevaihto tilikaudella 2014 oli 52,2 miljoonaa.

Kotipizza Oyj on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla on tällä hetkellä 267 ravintolaa. Ketjun ravintoloiden myynti vuonna 2014 oli 70,5 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchising-periaatteella toimivia itsenäisten franchising-yrittäjien johtamia ravintoloita. Franchising-yrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.

Kotipizza Groupin tavoitteena on lanseerata Suomen markkinoille uusia fast casual -ravintolakonsepteja, joissa panostetaan kohtuuhintaiseen, mutta perinteistä pikaruokaa tuoreempaan ja vastuullisemmin tuotettuun ruokaan. Konsernin ensimmäinen uusi konsepti on vuoden 2015 aikana toimintansa aloittanut meksikolaistyylinen Chalupa-ketju.

Kotipizza on yksi niistä yrityksistä, joka on tuttu koko Suomen kansalle. Heinäkuussa 2015 Kotipizza Group listautui Helsingin pörssiin, ja siitä tuli pörssiyhtiö. Onko listautuminen tuonut muutoksia toimintaanne tai esimerkiksi näkyvyyteenne, toimitusjohtaja Tommi Tervanen?

Kotipizza on yksi Suomen tunnetuimpia kuluttajabrändejä, joten olemme aina näkyneet paljon suomalaisten arjessa. Päivittäinen työ yrittäjiemme kanssa ja asiakkaiden palveleminen ravintoloiden tiskeillä eivät oikeastaan ole muuttuneet listautumisen myötä mitenkään.

Sen sijaan olemme huomanneet, että muu kohtaamamme mielenkiinto ja julkisuus on noussut aivan uudelle tasolle. Saamme selvästi aikaisempaa enemmän yhteydenottoja sekä eri alojen ammattilaisilta että tavallisilta kuluttajilta.

Osaltaan tämä heijastuu ehkä myös myynnissä, sillä olemme onnistuneet kasvamaan jatkuvasti suomalaisen pikaruoka-alan raportoitua keskivertoa nopeammin. Heti listautumiskuukauden eli heinäkuun myyntimme oli yli 7 miljoonaa euroa eli enemmän kuin yhdenkään kuukauden aikana Kotipizzan historiassa. Lähes koko syksyn ajan ollaan myös oltu myynnissä selvästi edellisvuosia edellä.

Korostatte vastuullisuutta viestinnässänne ja muun muassa nettisivullanne. Mitä vastuullisuus Kotipizzalle tarkoittaa ja miksi se on yhtiöllenne niin tärkeää?

Panostamme vastuullisuuteen, koska se on hyvää bisnestä ja se on myös oikein. Se kertoo asiakkaillemme ja muille sidosryhmillemme siitä, millainen yritys me olemme ja mihin me uskomme. Vastuullisuus on myös tärkeä osa fast casual -ilmiötä eli sitä, että kuluttajat haluavat syödä tuoretta, aitoa ja vastuullisesti tuotettua, mutta silti kohtuuhintaista ruokaa.

Meille vastuullisuus tarkoittaa sitä, että toimimme reilusti ja läpinäkyvästi asiakkaitamme, yrittäjiämme ja henkilökuntaamme kohtaan ja että kannamme vastuumme ympäristöstä ja tulevaisuudesta. Erityisen tärkeää on se, että kerromme avoimesti kaikkien tuotteidemme alkuperän ja että panostamme aitoihin, vastuullisesti tuotettuihin ja mahdollisuuksien mukaan kotimaisiin raaka-aineisiin.

Vastuullisuus ei saa olla vain juhlapuheita, vaan sen täytyy näkyä käytännön teoissa ja arkipäivän liiketoiminnassa. Hyvä käytännön esimerkki tästä nähtiin tänä vuonna, kun joukko kuluttajia alkoi kysyä meiltä, miksi käytimme pizzoissamme brasilialaista kananpoikaa. Katsoimme itseämme peiliin ja totesimme, ettemme osaa vastata kuluttajien kysymyksiin tyydyttävällä tavalla. Niinpä päätimme kerralla vaihtaa kaikki ulkomaiset lihatuotteet kotimaisiin. Nyt pizzan päälle saa Huttulan Kukon maukasta kananpoikaa, joka on tuotettu täysin ilman geenimanipuloitua rehua.

Kotipizza on ilmoittanut lanseeraavansa myös meksikolaishenkisen ravintolaketjun. Ensimmäinen Chalupa-ravintola avattiin syksyllä Helsingin Kallioon. Miltä Chalupan jatkosuunnitelmat näyttävät?

Chalupa on otettu loistavasti vastaan. Olemme avanneet jo kolme ravintolaa Helsinkiin ja nyt työn alla on valtakunnallisen franchising-ketjun käynnistäminen ensi vuonna. Jo kymmenet yrittäjät ovat osoittaneet kiinnostusta oman Chalupa-ravintolan avaamiseen.

Chalupa on erinomainen esimerkki fast casual -ilmiöstä. Uusien fast casual -konseptien kehittäminen ja lanseeraaminen on tärkeä osa kasvustrategiaamme, sillä yhdistelmämme brändi- ja ketjuosaamista sekä logistiikkaketjun hallintaa antaa siihen meille erinomaisen mahdollisuuden. Chalupa ei siis varmaankaan tule jäämään viimeiseksi uudeksi ketjuksemme.

Mikä on strateginen päätavoitteenne pitkällä aikavälillä?

Tulevaisuutemme rakentuu tavoitteelle kasvattaa ketjumyyntiä vähintään 5 prosenttia vuosittain, pitää yllä korkeaa kassakonversiota sekä kasvattaa käyttökatetta 15–20 prosenttia vuosittain.

Mikä on osinkojakopolitiikkanne?

Tavoitteenamme on jakaa osinkoina tai pääoman palautuksina vähintään 60–80 prosenttia jatkuvien toimintojen tilikauden voitosta.

Missä yksityissijoittaja voi päästä kuulemaan teistä lisää? Aiotteko osallistua esimerkiksi Pörssisäätiön, Osakesäästäjien tai pörssin tilaisuuksiin?

Kotipizza Groupilla on edelleen yksi vahva pääomistaja, jonka 180 päivän lock-up on vielä voimassa. Toistaiseksi omistuksemme on siis aika sementoitunutta, joten emme ole olleet vielä kovin aktiivisia yksityissijoittajien suuntaan. Ensi vuoden aikana tulemme olemaan aktiivisemmin myös heidän tavoitettavissaan erilaisissa tilaisuuksissa.

Pyrimme läpinäkyvyyteen kaikessa viestinnässämme ja sen vuoksi meille on tärkeää, että paitsi itse yritys, myös sen avainhenkilöt ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja ikään kuin tavattavissa myös sijoittajatapaamisten välillä.

Käyn puhumassa paljon eri tapahtumissa ja käytän itse aktiivisesti Facebookia, Twitteriä ja Snapchatia. Hyvin tärkeä kanava on myös oma blogini Pizzaguy.fi, joka sai juuri syksyllä upean kunnianosoituksen, kun se palkittiin Vuoden Yritysblogina.

Haluaisin haastaa myös muiden pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat aktivoitumaan somessa ja bloggaajina. Siinähän ei ole pelkästään kyse siitä, että kertoo sidosryhmille mitä itse ajattelee. Some on ennen kaikkea tapa oppia ymmärtämään, mitä asiakkaat ja muut tärkeät sidosryhmät ajattelevat.

 

 

Jaa artikkeli

Kommentit