Läpinäkyvyys, avoimuus ja rohkeus

06.04.2017

Kamppailu Parhaiden sijoittajasivujen kärkisijoista alkaa olla tasaväkisempää vuosi vuodelta. Tiukan karsinnan jälkeen Pörssitalossa palkittiin yhdeksän yhtiötä. Lopullisena voittajana on sijoittaja, joka saa sijoituspäätöksilleen sivustoilta riittävät eväät.

Valmet vei tällä kertaa voiton Pörssisäätiön ja Sijoitusanalyytikot ry:n järjestämässä Parhaat sijoittajasivut verkossa -kilpailussa. Arvioitavina olivat kaikkien listattujen yhtiöiden suomenkieliset verkkosivut neljässä sarjassa: suuret (markkina-arvo yli 1 mrd €), keskisuuret (150 milj. € – 1 mrd €), pienet (alle 150 milj. €) sekä First Northiin listatut yhtiöt.

Yhtiöiden verkkosivut ovat usein yksityissijoittajan ensimmäinen tietolähde, kun hän etsii uusia sijoituskohteita tai harkitsee salkun keventämistä.

Kun kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran yhdeksäntoista vuotta sitten, verkkosivuista ei ollut tietoakaan, saati sitten mobiilisovelluksista tai sosiaalisesta mediasta. Vuosikertomukset kolahtivat postiluukusta, ja sijoittaja teki päätöksensä tilinpäätöstietojen ja toimitusjohtajan katsausten perusteella. Iltauutiset ja aamulehdet riittivät kattamaan uutisjanon.

Nyt yksityissijoittajia on reilut 800 000, ja he omistavat lähes viidenneksen kotimaisista pörssiyhtiöistä. He arvostavat läpinäkyvyyttä, avoimuutta ja reaaliaikaisuutta.

Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri pitää pörssiyhtiöiden sijoittajasivuja tasokkaina. Myös tasoerot eri kokoisten yhtiöiden välillä ovat kaventuneet.

Silti hän jäi kaipaamaan sitä, että yhtiöt ilmoittaisivat johdon tekemistä kaupoista entiseen malliin verkkosivuilla. Heinäkuun alussa voimaan tulleen markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (MAR) mukaan riittää, että yhtiö ilmoittaa omistusmuutoksista pörssitiedotteella.

”Tieto katoaa helposti runsaan tiedotetulvan sekaan”, sanoo Lounasmeri

Tuomaristoon kuuluivat Lounasmeren lisäksi professori Jarmo Leppiniemi puheenjohtajan ominaisuudessa, Juho Hallenberg Sijoitusanalyytikot ry:n edustajana, Hannu Angervuo EQ:sta, Tom Lindström Cardia Investistä sekä Annika Sandström Haaga Heliasta.

Kun Metso Oyj jakautui kahdeksi yhtiöksi vuonna 2013, syntynyt uusi Valmet päätti karistaa julkisesta kuvastaan vanhoja rippeitä, kuten traktorit ja perusti samassa revohkassa sijoittajasivut.

Aikomus oli tehdä sijoittajan elämä mahdollisimman helpoksi, mutta alussa tietoa ja dataa syötettiin sivustolle sijoittajasuhdejohtaja Calle Loikkasen mukaan liikaakin.

”Kokonaisuudesta tuli sekava, ja tieto hukkui lukuisiin alavalikkoihin”, sanoo Loikkanen.

Tästä huolimatta yhtiö voitti sijoittajasivukilpailun suurten yhtiöiden sarjassa vuonna 2015 vasta runsaan vuoden vanhalla sivustollaan. Arvioinnissa keskityttiin muun muassa sivujen käytettävyyteen ja toimialan kuvaukseen.

”Myös Valmetilla oli jo silloin käytössä hyvin skaalautuva mobiilisovellus, ajankohtaisiin aiheisiin pureutuva IR-blogi sekä taustoittavia videoita”, sanoo Loikkanen.

Viime syksynä sivujen rakennetta hiottiin ja järkeistettiin karsimalla muun muassa valikoita ilman että sisältö supistui. Kolmen hengen tiimi etsii jatkuvasti uusia tapoja kertoa osakkeenomistajille, sijoittajille, analyytikoille ja medialle Valmetin toiminnasta, markkinaympäristöstä, kilpailijoista ja vastuullisuusraporteista talousdatan lisäksi.

Sosiaalinen media on Loikkasen mukaan B2B -yhtiölle haasteellinen, sillä seuraajia ei kerry samalla tavalla kuin kuluttajabisneksessä. Toki tiimi twiittaa esimerkiksi tulosjulkistuksista, tehdasvierailuista ja tärkeimmistä uutisista. Lyhyet tiivistetyt videot ovat seuraava panostuksen kohde.

”Meidän työsarkana on varmistaa, että markkinoilla on oikeat ja riittävät tiedot Valmetin osakkeen arvon määrittelemiseksi”, sanoo Loikkanen.

Tuomaristo oli yhtä mieltä siitä, että Valmetilla on onnistunut sivuston rakenne, selkeä sivupalkki, mistä tiedot löytyvät helposti sekä havainnollistava grafiikka.

Yleisesti arvioinnissa pyrittiinSijoitusanalyytikoiden edustaja Juho Hallenbergin mukaan kokonaisvaltaisuuteen. Sitä mitattiin seitsemän kriteerin perusteella: Käytettävyys ja visuaalinen ulkoasu; strategia, kasvu ja kannattavuus; liikevaihdon ja tuloksen esittäminen; taloudelliset tavoitteet ja historiallinen performanssi; riskien kuvaus; Corporate Governance ja kestävä toiminta sekä mobiilikäyttö.

”Verrattuna aikaisempiin vuosiin nyt korostui mobiilisivuston käytettävyys”, sanoo Sijoitusanalyytikoiden edustaja Hallenberg.

Yleiskuva listayhtiöiden sijoittajasivuista on Hallenbergin mukaan hyvä. Luettavuus ja hahmotettavuus näkyvät kautta linjan. Parhaimmillaan perusasiat on kerrottu lyhyesti ja ytimekkäästi ja klikkauksen takaa löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa.

”Suurten ja keskisuurten yhtiöiden keskuudessa TOP10 oli todella kova, pienemmissä kärki oli hajautuneempi”, tiivistää Hallenberg.

Tuomaristo arvioi sivustoja sijoittajan näkökulmasta: Tiedon pitää ennen kaikkea tukea sijoituspäätösten tekemistä.

Kilpailun kärki:

Suuret pörssiyhtiöt: 1. Valmet, 2. Metso, 3. Wärtsilä

Keskisuuret pörssiyhtiöt: 1. Lemminkäinen, 2. Vaisala, 3. Suominen

Pienet pörssiyhtiöt: 1. Digia, 2. Marimekko

First North –listan pörssiyhtiöt: 1. United Bankers

Opiskelijoiden suosikki: Lemminkäinen

Teksti: Riitta Ekholm

Kuvat: Tuomas Pietinen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentit