Vahva brändi suojana

11.04.2016

Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat ainoat keinot pärjätä markkinoilla. Siitä on tuoreimpana esimerkkinä Nokian Renkaat.

 

WP_20160316_013

Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat ainoat keinot pärjätä markkinoilla. Siitä on tuoreimpana esimerkkinä Nokian Renkaat.

Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Ari Lehtorannalla oli tiukka paikka astua neljänsadan yksityissjoittajan eteen Pörssissäätiön Pörsssi-illassa. Hän jätti esitystä varten laaditun materiaalin käyttämättä ja kuittasi muutamassa minuutissa keskikokoisen rengasalan yhtiön kuulumiset.

”Renkaiden lehtitestituloksistahan te haluatte kuulla”, totesi Lehtoranta.

Kun markkinoille tuli tieto renkaiden tekstitulosten manipuloinnista, kurssi kääntyi laskuun.

Yhtiötä oli ehditty ryöpyttää mediassa jo useamman viikon, kun uusi pommi laukesi.  Tuhat Nokian Renkaiden työntekijää ja osa johtoryhmän jäsenistä oli myynyt optionsa. Lehtorannan mukaan virheelliset toimintatavat rengastesteissä on korjattu, eikä optioilla ole ollut kytkentää testikäytäntöihin.

”Toisin kuin julkisuudessa on vihjattu, yhtiön hallitus ei ole missään vaiheessa päättänyt sellaisista optiojärjestelmistä, jotka olisivat kannustaneet testivilppiin”, toimitusjohtaja Lehtoranta totesi tiedotteessa.

Ajoituksella ei ollut Lehtorannan mukaan mitään tekemistä kurssin kanssa. Työntekijöillä oli ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen mahdollisuus myydä optioita.

Nokian Renkaiden suojana on vahva brändi ja sen turvin kolhu saattaa jäädä vähäisemmäksi. Viime syksyn uutinen oli koko autoalaa koetellut Volkswagenin päästöhuijaus.

”Tämä on ollut paha isku brändille, mutta en odota isoa leikkausta myyntiin. Pitää tehdä töitä, että saamme korjattua kolhun. Valmistamme edelleen maailman parhaat renkaat, sitä ei ole kukaan kyseenalaistanut.”

Vaikka maine saa isonkin kolhun, kiriisiviestinnän oppi on kertoa rehellisesti julkisuudessa, mitä on tapahtunut ja miksi. Näin on menetellyt tässä tapauksessa myös Nokian Renkaat. Yhtiöiden avoimuus ja läpinäkyvyys tiedottamisessa ovat parantuneet vuosien saatossa. Ei ole muita vaihtoehtoja.

”Pyydämme nöyrästi anteeksi. Tämä ei ole ihan helppo asia”, sanoo Lehtoranta.

Hän on lehtitestien puolesta puhuja. Kuluttajien pitää pystyä luottamaan tuloksiin. Yhdysvalloissa ei testata ja siellä ajetaan turvattomimmilla renkailla.

Kohun keskellä on tullut myönteistäkin palautetta.

”Huonekalukaupassa sain kommentin, että aina olen ajanut hakkapelitoilla ja ajan vastakin.

Vahva digiosaaja

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne kertoi omassa puheenvuorossaan media-alan haastavavasta toimintaympäristöstä. Levikit putoavat viisi prosenttia vuodessa. Verkkolehtien ja mobiilin käytettävyys kasvavat.

”Finanssikriisin jälkeen kolmen miljardin markkinasta on pudonnut kolmannes.”

Telanteen mukaan pitää hallita tie painatetusta lehdestä digitaaliseen. Alma aloitti digitalisoitumisen jo vuonna 1995. Digitaalisten tuotteiden osuus liikevoitosta on kaksi kolmasosaa ja liikevaihdosta 35 prosenttia.

”Markkinoinnissa mennään kohdennetumpaan viestintään, datan hyödyntämiseen ja analytiikkaan. Mediayhtiöt kääntyvät tällä hetkellä vahvasti teknologiayhtiön suuntaan.”

Yksityissijoittajia kiinnosti kuulla Talentumin yritysostosta. Ammattijournalismi kasvaa muun muassa Arvopaperilla, Talouselämällä ja Tekniikka&Taloudella  Lehtirypäs saa nimekseen Alma Talent.

”Sulautamme back office toiminnotja saamme aikakausilehtien lisäksi uutta liiketoimintaa, kuten lakikoulutusta, kirjakustantamista ja tapahtumamarkkinointia. Vähän päällekkäisyyttä, ja odotukset ovat kovat.

Alma on pärjännyt mediakentässä hyvin. Se on vajaan 300 miljoonan euron yhtiö, jolla on 250 työntekijää 18 maassa. Vahva omavaraisuus mahdollistaa investoinnit. Telannetta harmittaa puheet siitä, että Suomessa ei investoida.

”Olemme laajentuneet Baltian maiden kautta Keski-Eurooppaan muun muassa Tsekkiin, Puolaan Slovakiaan, Serbiaan ja Kroatiaan, sanoo Telanne.

Ulkomailta kertyy noin 50 miljoonan euron verran. Alman strategiana on ollut investoida maihin, joissa markkinat kasvavat kotimaata enemmän ja digitaalisuus vasta alkutaipaleella.

Vaikka digitaalisuus korostuu Telanteen puheessa, tärkeintä on sisällön kehittäminen.

”Ihmiset, brändit ja teknologia”, hän tiivistää.

 

Pörssisäätiön pörssi-illassa esiintyivät myös Pihlajalinnan toimitusjohtaja Mikko Wiren sekä UPM:n talous- ja rahoitusjohtaja Tapio Korpeinen. Katso esitykset tästä.

 

Teksti: Riitta Ekholm

Kuva: Minna Heusala

.

 

 

 

Jaa artikkeli

Kommentit