Fiksu ostaminen rantautui Suomeen
16.08.2016Tokmannista on veikkailtu uutta kansanosaketta ja listautumisen myötä uusia omistajia kertyikin. Smart shoppingin lippulaiva kasvattaa liikevaihtoaan samaan aikaan kun anttilat ja stockmannit näivettyvät.
Tokmanni Group Oyj on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Viime vuonna 2015 Tokmannin liikevaihto oli 755 miljoonaa euroa ja sillä oli keskimäärin noin 3 200 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä oli eri puolilla Suomea 156 myymälää 31.12.2015. Tokmannin pääkonttori sijaitsee Mäntsälässä.
Tokmannin osakkeilla on käyty kauppaa Nasdaq Helsingissä huhti-toukokuun vaihteesta alkaen. Miltä elämä pörssiyhtiönä tuntuu? Onko se tuonut muutoksia toimintaanne tai esimerkiksi näkyvyyteenne, toimitusjohtaja Heikki Väänänen?
Elämä pörssiyhtiönä tuntuu oikein hyvältä ja olemme iloisia siitä, miten hyvin meidät on otettu vastaan. Olemme saaneet näkyvyyttä ja kiinnostus meitä kohtaan on ollut hyvää. Pörssiyhtiön elämä on tietysti erilainsta kuin ei-pörssiyhtiön, koska joudumme miettimään muun muassa viestintäämme ja ulkoista raportointiamme hieman eri lailla. Näihin asioihin olemme kuitenkin jo totutelleet useamman vuoden ajan sisäisesti.
Julkisuudessa arveltiin listautumisen aikaan, että Tokmannista tulee uusi kansanosake. Onko tällaisesta näkynyt merkkejä?
Listautumisen yhteydessä moni kotimainen yksityissijoittaja piti Tokmannia kiinnostavana ja saimme paljon uusia omistajia. Toivottavasti mielenkiinto kasvaa jatkossa edelleen.
Olette juuri julkistaneet puolivuotiskatsauksenne alkuvuodelta 2016. Mitkä olivat vuoden merkittävimmat asiat ja kohokohdat?
Meidän ensimmäinen vuosipuoliskomme 2016 oli vahva. Liikevaihtomme kasvoi peräti 4,4 prosenttia, selvästi markkinoita nopeammin. Uudet asiakkaat löysivät tiensä myymälöihimme, ja vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi jo kolmantena peräkkäisenä vuosineljänneksenä.
Ensimmäisen vuosipuoliskon vertailukelpoisten myymälöiden kasvu oli 1,5 prosenttia. Kannattavuutemme parani myös ja näemme, että strategiset toimenpiteemme muun muassa hankinnassa ovat olleet tehokkaita.
”Smart shopping” on yksi kaupan uusista trendeistä. Mitä se tarkoittaa ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa Tokmannille?
Smart shopping on trendi, joka on ollut vallalla kansainvälisesti jo pidemmän aikaa ja Suomeen se on rantautunut viime vuosina. Smart shopping -trendin myötä suomalaisesta kuluttajasta on tullut entistä hintatietoisempi ja aktiivinen hintavertailu on yleistynyt.
Konservatiivinen ostokäyttäytyminen sekä tavoite saada parasta vastinetta rahoille ovat jo pidemmän aikaa luoneet mahdollisuuksia halpakaupalle, jonka jalansija markkinoilla on vakiintunut. Sen asiakaskunnassa on tapahtunut rakenteellisia muutoksia, kun niin sanottu ”fiksu ostaminen” on laajentanut halpakaupan asiakaskuntaa.
Mikä on osinkojakopolitiikkanne?
Tavoitteemme on jakaa noin 70 prosenttia nettotuloksesta osinkoina. Vuoden 2016 osalta hallitus on päättänyt, että se jaetaan oikaistusta nettotuloksesta.
Missä yksityissijoittaja voi päästä kuulemaan teistä lisää? Aiotteko osallistua esimerkiksi Pörssisäätiön, Osakesäästäjien tai pörssin tilaisuuksiin?
Olemme mukana Pörssin Avoimet ovet -tilaisuudessa elokuun lopussa, lisäksi olemme muun muassa Pörssi-illassa Oulussa ja Sijoitus-Invest -messuilla syksyllä.
Tokmanni Group oyj on Pörssisäätiön Nasdaq Helsingin valitsema Elokuun yhtiö. Kuukauden yhtiön valinta ei ole sijoitussuositus.
Kesä-heinäkuun yhtiö Oyj Ahola Transport Abp
Toukokuun yhtiö Hoivatilat Oyj
Maalis-huhtikuun Kuukauden yhtiö: Consti Oyj
Tammikuu 2016: Elite Varainhoito Oyj
Kesä-heinäkuu 2015 Asiakastieto Oyj
Toukokuu 2015 Savo-Solar
Huhtikuu 2015 Detection Techno
Kommentit