Ensimmäinen pelifirma korkkasi pörssin
16.05.2017Next Games aikoo julkaista ensi vuodesta lähtien uuden pelin joka vuosi. Yhtiö tähyää laajentumista länsimarkkinoiden lisäksi Aasiaan.
Next Games Oyj on lisensoituihin peleihin keskittyvä mobiilipelien kehittäjä ja julkaisija. Hyvän vastaanoton saaneen The Walking Dead: No Man’s Land -pelinsä ansiosta, yhtiö on suunnannäyttäjä massaviihdetuotteiden pohjalta luotavien, palvelupohjaisten mobiilipelien alalla. Yli 80 henkilöä työllistävä yhtiö sijaitsee Helsingissä.
Next Games Oyj listautui pörssin First North -markkinapaikalle maaliskuussa ensimmäisenä peliyhtiönä Suomessa. Mitkä olivat tavoitteenne listautumiselle, toimitusjohtaja Teemu Huuhtanen?
Next Games kehittää ja julkaisee mobiilipelejä suurten kansainvälisten viihdebrändien pohjalta. Päätavoitteena listautumiselle oli auttaa meitä toteuttamaan strategiamme mukainen kasvu, pääsy pääomamarkkinoille ja omistuspohjan laajentaminen.
Listautumisen myötä vahvistui myös Next Gamesin tunnettuus kotimaassa niin suuremman yleisön kuin sijoittajienkin keskuudessa. Tämä luonnollisesti myös edesauttaa parhaiden tekijöiden rekrytointia.
Keräsitte listautumisannissa noin 30 miljoonaa euroa. Miten aiotte käyttää annissa kerätyt varat?
Kerätyt varat tukevat kasvustrategiamme toteuttamista. Jatkamme The Walking Dead: No Man’s Land -pelin kehittämistä edelleen ja sen lisäksi laajennamme peliportfoliotamme. Tällä hetkellä meillä on työn alla kaksi uutta peliä kansainvälisten viihdebrändien, kuten elokuvien tai TV-sarjojen pohjalta.
Tavoitteenamme on julkaista vähintään yksi peli vuodessa alkaen vuonna 2018. Tämän lisäksi tutkimme aktiivisesti laajentumista länsimarkkinoiden lisäksi Aasiaan.
Pelialalla seurattuja tärkeitä tunnuslukuja ovat DAU (Daily Active Users, aktiiviset päivittäiset pelaajat) ja ARPDAU (Average Revenue Per Daily Active User), joka mittaa keskimääräistä myyntiä päivittäistä aktiivista pelaajaa kohden. Miten nämä luvut ovat teillä kehittyneet?
The Walking Dead: No Man’s Land on kehittynyt erinomaisesti julkaisunsa jälkeen. Pelihän on ollut maailmalla nyt puolitoista vuotta ja olemme pystyneet parantamaan avainlukujamme huomattavasti.
ARPDAU eli keskimääräinen tuotto päivittäistä pelaajaa kohden on noussut vuoden 2017 ensimmäisen kvartaalin aikana 0,22 euroon edellisen vuoden vastaavan ajanjakson 0,17 eurosta. ARPDAU on meille tärkeä monetisaation mittari, sillä tämä suhteuttaa myynnin pelaajien määrään.
Päivittäisten käyttäjien määrä (DAU) on myös noussut hieman alle 540 000 käyttäjään, mikä on hieno kasvu vuoden takaiseen verrattuna. Pelaajan lasketaan olevan päivittäinen käyttäjä, jos hän kirjautuu sisään peliin vähintään kerran 24 tunnin ajanjakson aikana. DAU-luku on keskeinen luku mitattaessa pelaajakunnan aktiivisuutta.
Mikä erottaa teidät kilpailijoistanne eduksenne?
Ehdottomasti se, että strategiamme keskittyy lisenssipelien tekemiseen tunnetuista viihdebrändeistä. Tiivis yhteistyömme AMC:n kanssa, joka myös kuuluu Next Gamesin sijoittajiin, mahdollistaa ennennäkemätöntä sisältöä ja pelaajakokemuksen peliin.
Esimerkiksi The Walking Dead –sarjan 7. tuotantokaudella uudistimme peliä niin, että mukana ovat sarjan tärkeimmät hahmot ja samalla nivoimme pelikokemuksen televisiosarjan tapahtumiin tiiviimmin kuin yhdessäkään toisessa mobiilipeleissä on koskaan aikaisemmin nähty.
Tämä ennenäkemättömän tiivis yhteys on tulosta luomastamme uudenlaisesta lähestymistavasta lisensoituihin peleihin ja yhteistyöhön lisenssinomistajan kanssa. Käytämme tätä samaa lähestymistapaa hyväksemme, kun parhaillaan rakennamme uusia pelejä.
Palvelupohjaisten pelien rakentaminen, niiden markkinoille tuominen ja jatkuva ylläpito sekä kasvatus ovat vaativaa liiketoimintaa kilpaillulla markkinalla. Next Games on onnistunut paitsi saamaan parhaat tekijät luomaan ja ylläpitämään tuotteitaan, mutta myös onnistunut rakentamaan organisaatiomallin, jossa itsenäinen tiimi muodostuu monipuolisesti eri alojen osaajista.
Moni työntekijämme on kokenut tämän palkitsevana tapana työskennellä. Yhtenä osoituksena tästä voitaneen pitää sijoittumistamme arvostetun Great Place to Work -organisaation Suomen Parhaat Työpaikat -listauksessa ainoana suomalaisena peliyrityksenä.
Mitkä ovat keskeiset strategiset tavoitteenne?
Jatkamme vakaasti valitsemamme strategian toteuttamista. Tuemme The Walking Dead: No Man’s Landia ja kehitämme uusia pelejä viihdebrändien pohjalta. Meillä on erittäin läheiset suhteet kansainvälisten viihdebrändien lisenssinhaltijoihin, mikä on harvinainen kilpailuvaltti alalla. The Walking Dead: No Man’s Land on toiminut meille käyntikorttina siitä, mihin lahjakas tiimimme pystyy.
Missä yksityissijoittaja voi päästä kuulemaan teistä lisää tänä vuonna? Aiotteko osallistua esimerkiksi Pörssisäätiön tai Osakesäästäjien sijoittajatilaisuuksiin?
Aiomme osallistua mahdollisimman moneen tilaisuuteen, joten yksityisijoittaille tulee hyviä mahdollisuuksia tulla keskustelemaan ja kuulemaan lisää meistä. Kun tilaisuudet vahvistuvat, lisäämme niistä tiedon osoitteeseen http://www.nextgames.com/fi/ng/sijoittajille/
Pörssisäätiö ja Nasdaq Helsinki esittelevät kuukauden pörssiyhtiön. Tavoitteena on tehdä erilaisia pörssiyhtiöitä tutuksi. Usein nostetaan esille esimerkiksi juhlavuottaan viettäviä yhtiöitä. Valinta ei ole sijoitussuositus. Maalis- ja huhtikuun yhtiö on Heeros Oyj.
Lisää kuukauden yhtiöistä tästä:
Maalis- ja huhtikuun yhtiö Heeros Oyj
Tammi- ja helmikuun yhtiö DNA Oyj
Marras- ja joulukuun yhtiö Vincit Group Oyj
Elokuun yhtiö Tokmanni Group Oyj
Kesä-heinäkuun yhtiö Oyj Ahola Transport Abp
Toukokuun yhtiö Hoivatilat Oyj
Maalis-huhtikuun Kuukauden yhtiö: Consti Oyj
Tammikuu 2016: Elite Varainhoito Oyj
Kommentit