Kuukauden yhtiö: Verkkokauppa.com Oyj

Verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa Verkkokauppa.com listautui First North -kasvumarkkinalle 4.4.2014 ja siirtyi pörssilistalle 5.6.2020. Yhtiön toimitusjohtaja Panu Porkka kertoo yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista sekä kasvutavoitteista. Porkka uskoo koronan muuttaneen pysyvästi ihmisten ostokäyttäytymistä lisäten kaupankäynnin siirtymistä verkkoon.

Pörssisäätiön ja Nasdaq Helsingin yhteisen artikkelisarjan helmikuun yhtiö on Verkkokauppa.com Oyj.

Verkkokauppa.com on verkossa ja neljässä jättimyymälässä toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen noin 60 000–70 000 tuotetta 26 eri päätuotealueella.

Yhtiöllä on neljä jättimyymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa yli 3 000 noutopisteen kautta. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä.

Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi tammi-joulukuussa 10,1 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Q42020 oli teille 30 peräkkäinen kasvun kvartaali. Millä liiketoiminta-alueilla kasvua on ollut eniten?

Kasvun ajurina on toiminut kuluttajamyynti verkossa, joka kasvoi vuoden aikana 29%. Myös yritysmyynti veti verkon puolella vahvasti kasvaen 15%. Tuoteryhmistä suurimman kasvun toivat lelut, kodinkoneet, urheilutuotteet sekä toimistotarvikkeet.

Miten korona on vaikuttanut liiketoimintaanne? Onko kuluttajien käyttäytymisessä nähtävillä pidemmän aikavälin muutosta?

Korona on vaikuttanut monella tavalla. Liiketoiminnan jatkuvuuden varmistaminen sekä asiakkaiden palveleminen turvallisesti ja henkilökunnan terveydestä huolehtiminen ovat olleet luonnollisesti ykkösprioriteetteja.

Kuluttajan käyttäytymisessä se on näkynyt siinä, että verkosta on opittu tilaamaan lähes mitä tahansa tuotteita. Meillä tämä on näkynyt vahvana kasvuna useissa kategorioissa ja valikoimamielikuvamme on kehittynyt valtavasti. Tästä kertoo mm. sähköpöytien myynninkasvu, joka oli lähes 10-kertainen edelliseen vuoteen verrattuna. Uskomme, että muutos kaupan siirtymisestä verkkoon on pysyvää.

Julkistitte juuri tarkennetun strategianne kaudelle 2021–2025. Mitkä ovat strategianne keskeisimmät asiat?

Kasvustrategiamme nojaa kilpailuetuihimme, joita ovat erinomainen asiakaskokemus ja vahva brändi, ylivertainen teknologinen taustajärjestelmämme, laaja tuotevalikoima, kilpailukykyiset kustannukset sekä tehokas tilaus-toimitusprosessi. Kaupan siirtyminen verkkoon tarjoaa kasvullemme vahvan selkänojan ja uskomme pystyvämme kasvattamaan markkinaosuuksia nykyisissä kategorioissamme. Lisäksi tulemme hakemaan kasvua laajentumalla houkuttelevan marginaalin uusin kategorioihin, kasvattamalla myyntiämme B2B -segmentissä sekä vahvistamalla private label -tuotemerkkiemme ja lisäarvopalvelujemme tarjontaa. Tavoitteenamme on kaksinkertaistaa B2B- sekä private label -liiketoiminta vuoteen 2025 mennessä. Emme myöskään sulje pois yritysostojen mahdollisuutta.

Olette investoimassa 4 miljoonaan euroa Jätkäsaaren varaston logistiikka-automaation investointiohjelmaan. Mitä se pitää sisällään ja miten se parantaa toimintaanne jatkossa?

Investointi käsittää Jätkäsaaren varastotoimintojen uudistamisen ja tuo käyttöön uuden varastoautomaatiojärjestelmän, pakkausautomaatiojärjestelmän sekä pystykuljetinjärjestelmän. Investointi mahdollistaa tulevaa kasvua ja tarjoaa kustannussäästöjä sekä paremman asiakaskokemuksen parantuneen tuotesaatavuuden ja nopeampien toimitusten kautta. Investoinnin myötä Jätkäsaaren varastosta tulee maailmanluokan automatisoitu logistiikkakeskus keskellä Helsinkiä.

Teillä on vahva brändi ja asiakastyytyväisyysluvut ovat korkealla. Miten pyritte ylläpitämään tätä kilpailuetua?

Liiketoimintamme perustuu monikanavaiseen malliin ja olemme vuosia kehittäneet asiointikokemusta tavoitteenamme saumaton asiointi kanavasta riippumatta. Kuuntelemme asiakkaiden palautteita ja toiveita tarkalla korvalla ja keräämme paljon dataa toiminnastamme, mitä pystymme hyödyntämään kehitystyöhömme. Aiomme jatkaa tätä kehitystyötä asiakas edellä jatkossakin.

Pörssisäätiö ja Nasdaq Helsinki esittelevät säännöllisesti Kuukauden pörssiyhtiön. Tavoitteena on tehdä erilaisia pörssiyhtiöitä tutuksi. Usein esille nostetaan esimerkiksi tuoreita listautujia tai juhlavuottaan viettäviä yhtiöitä. Valinta ei ole sijoitussuositus.

Lue myös edellisten kuukausien yhtiöistä:

2021

2020

2019

Jaa artikkeli

Kommentit