Pääanalyytikko: Korkojen lasku avaa investointitulpan

Teollisuuden piristyminen on lykkääntynyt, mikä on painanut Suomen taloutta ja myös teollisuuspainotteista Helsingin pörssiä. Yleensä kun keskuspankit laskevat korkoja, teollisuuteen saadaan positiivinen impulssi, muistutti OP:n pääanalyytikko Antti Saari Pörssi-illassa.

Artikkeli
27.11.2024
Lukuaika
2 min
Pörssi-ilta veti Pörssitalon historiallisen Pörssisalin miltei täyteen. (Kuva: Oskar von Essen)

OP:n pääanalyytikko​ Antti Saari kertoi Pörssisäätiön Pörssi-illassa tiistaina markkinatilanteesta ja arvioi tulevaa talouskehitystä. Saari ennakoi, että Donald Trumpin toisen kauden vaikutus osakemarkkinoille on yleisesti positiivinen.

Trumpin talouspolitiikka on yritysmyönteistä, toisaalta kuitenkin inflatorista, sillä esimerkiksi tuontitullit ja maahanmuuton rajoittaminen nostavat hintoja. Yhdysvaltain toimialoista voittajia ovat todennäköisesti perus- ja autoteollisuus sekä fossiilisten polttoaineiden tuottajat. Häviäjät löytyvät tuontitullien takia Yhdysvaltain ulkopuolisilta markkinoilta.

”Yritykset kuitenkin aina sopeutuvat”, Saari sanoi.

Globaalitaloudessa teollisuuden hartaasti odotettu piristyminen lykkääntynyt, samoin Suomen talouden kasvukäännettä on saatu odottaa. Saari arvioi, että korkojen lasku avaa lopulta kysyntä- ja investointitulpan.

”Yleensä kun keskuspankit laskevat korkoja, teollisuuteen saadaan positiivinen impulssi. Olisi kummallista ajatella, että se ei toimisi tällä kertaa. Tämä on Suomelle tärkeä tekijä, sillä meillä on paljon vientiteollisuutta”, Saari sanoi.

Saari muistutti, että Helsingin pörssin viime vuosien heikosta kehityksestä ei kannata tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. ”Heikkoa kehitystä selittää toimialajakauma. Teollisuuden tilanne on ollut vaikea, mutta meillä on kuitenkin kärkipään teollisuusyhtiöitä.”

Marimekko, Kreate ja Wetteri

Pörssi-illassa yhtiöitään olivat esittelemässä sijoituskohteena Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, Kreaten toimitusjohtaja Timo Vikström sekä Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula.

Alahuhta-Kasko kertoi Marimekon keskittyvän kasvun skaalaamiseen, ja tärkein ajuri on Aasia. Marimekko laajeni jo viime vuonna Malesiaan, Vietnamiin ja Singaporeen. Kasvumahdollisuuksia löytyy myös brändiyhteistyöstä, jota yhtiö on tehnyt mm. Adidaksen ja kahvilaketjun kanssa Japanissa.

Vikström muistutti, että rakennusyhtiö Kreate ei halua olla rakennusalan moniottelija, vaan keskittyy vaativiin infrastruktuurikohteisiin. Yhtiön liikevaihdosta yli puolet tulee julkiselta sektorilta, mikä tuo liiketoimintaan ennustettavuutta.

Simula kertoi, että autoalalla on käynnissä historiallinen murros – ei pelkästään sähköistyminen vaan myös autokauppa keskittyy. Wetteri on tehnyt viime vuosina 15 yritysjärjestelyä, ja se hakee yhä markkinaosuuden nostamista myös orgaanisesti. Wetteri nojaa monimerkkistrategiaan, ja sillä on 40 automerkin edustus henkilöautoissa ja raskaassa kalustossa.​

Katso Pörssi-ilta tallenteelta:

Kirjoittajat

Sarianna Toivonen Viestintäpäällikkö