Joulu-tammikuun yhtiö: Solar Foods

Pörssisäätiön ja Nasdaq Helsingin joulu-tammikuun yhtiö on Solar Foods. Ruokateknologiayhtiö listautui syyskuussa First North -kasvumarkkinalle.

Artikkeli
20.12.2024
Lukuaika
5 min
Kuukauden yhtiö -kysymyksiin vastaa Solar Foodsin toimitusjohtaja Pasi Vainikka.

Solar Foods on vuonna 2017 perustettu kestävän proteiinituotannon globaali edelläkävijä, joka ratkoo maailmanlaajuista ruoantuotannon ongelmaa tarjoamalla täysin uuden vaihtoehdon nykyisille eläin- ja kasviproteiineille.

Solar Foodsin ensimmäinen tuote on luonnossa esiintyvä yksisoluproteiini Solein, jota voidaan käyttää korkean proteiinipitoisuuden elintarvikeraaka-aineena. Soleinin tuotanto parantaa pitkällä aikavälillä proteiinin maailmanlaajuista saatavuutta sekä lisää elintarvikeraaka-aineiden hinta- ja laatuvakautta kytkemällä ruoantuotannon irti maataloudesta.

Mikä on Solar Foodsin missio?

Solar Foods tarjoaa Soleinin myötä ihmiskunnalle aivan uudenlaisen sadon. Yhdistelemällä moderneja teknologioita käynnistämme uuden aikakauden ruoantuotannossa: Soleinin tuotanto ei ole riippuvaista maankäytöstä, säästä tai ilmastosta. Patentoidun vetyfermentaatioalustan ansiosta Soleinin vaikutus koko ekosysteemiin on yhtiön arvion mukaan merkittävästi pienempi kuin muilla elintarvikkeilla.

Julkistitte strategian vuosille 2025–2030 pääomamarkkinapäivässänne joulukuussa. Mitä siihen kuuluu?

Täsmennetyn strategiamme mukaan keskitymme Health & Performance Nutrition -segmenttiin erityisesti Yhdysvalloissa. Lisäksi siirrymme jauheprototyyppien tarjoamisesta konseptoituun myyntimalliin, jossa esittelemme Soleinia sisältäviä lopputuotteita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeita ja nopeuttavat myyntisyklejä. Mainittujen segmenttien hintapisteet ovat yhtiön kannalta erityisesti Yhdysvalloissa kiinnostavat.
Lisäksi tulemme keskittymään toiminnassa olevan Factory 01 -tuotantolaitoksemme kapasiteetin lisäämiseen asiakaskysynnän myötä. Suunnitelmissa on ottaa käyttöön viimeaikaiset pilottilaitoksessamme saavutetut tuottavuusparannukset ja lisäämme Factory 01 -laitoksen vuosittaista suunnittelukapasiteettia 160 tonnista 230 tonniin vuonna 2026.

Uutta on myös Factory 02 -tuotantolaitoksen vaiheittainen investointisuunnitelma, jolla saavuttaisimme positiivisen käyttökatteen strategiakauden aikana. Solar Foods on myös tarkentanut johtoryhmäänsä ja sen vastuualueita varmistaakseen täsmennetyn strategian toteuttamisen.

”Aiomme keskittyä käyttövalmiisiin jauheisiin, juomavalmisteisiin ja proteiinipatukoihin.”

Mitkä ovat uudet kohdennetut tuotesegmenttinne ja niissä olevat tärkeimmät tuotteenne?

Solar Foods keskittyy Health & Performance Nutrition -segmenttiin erityisesti Yhdysvalloissa, joka on yksi korkean proteiinipitoisuuden tuotteiden tärkeimmistä globaaleista markkinoista. Tämä kohdesegmentti kuluttaa vuosittain noin 0,5 miljoonaa tonnia proteiinia, ja se on kasvanut jatkuvasti terveys-, ravitsemus- ja kuntoilutrendien ansiosta.
Soleinilla on hyvät edellytykset menestyä tässä segmentissä sen hyvien ravinto- ja vastuullisuusominaisuuksien sekä makuprofiilin ansiosta. Aiomme keskittyä käyttövalmiisiin jauheisiin, juomavalmisteisiin ja proteiinipatukoihin, jotka on räätälöity markkinoiden tarpeisiin.

Millaisia suunnitelmia teillä on Factory02 osalta?

Olemme hahmotelleet teollisen mittakaavan Factory 02 -laitokselle investointisuunnitelman, jossa keskitytään vaiheittaiseen laajentamiseen ja pääoman sitouttamiseen. Kaikkien vaiheiden arvioidaan saavuttavan positiivisen kassavirran.

Vaiheessa yksi (käyttöönottovuosi 2028) investointi olisi suunnitelman mukaan 134 miljoonaa euroa ja liikevaihto 48–55 miljoonaa euroa. Vaiheessa kaksi (käyttöönottovuosi 2029) investointi olisi 48 miljoonaa euroa ja se mahdollistaisi liikevaihdon kaksinkertaistamisen. Vaiheessa kolme (käyttöönottovuosi 2030) investointi olisi 135 miljoonaa euroa ja liikevaihdon odotetaan nousevan kokonaisuudessaan 192–219 miljoonaan euroon.

Arviot perustuvat nykyisiin tuottavuus- ja energiatehokkuustasoihin (tuottavuus 1,5 g/l/h ja O2/CO2-suhde 3), omaan vedyntuotantoon, ylijäämälämmön myyntiin kaukolämpöverkkoon, sähkönhintaan 40 euroa/MWh ja greenfield-toteutukseen.

Tutkimme mahdollisuuksia kustannussäästöihin harkitsemalla Factory 02 -tuotantolaitoksen toteuttamista brownfield-hankkeena. Silloin hyödyntäisimme ulkopuolisten osapuolten tarjoamaa vetyä ja hyödyntämällä mahdollisia IPCEI-avustuksia, jotka ovat ehdollisia erilliselle rahoituspäätökselle. Näiden toteutuessa yrityksen oma investointitarve tuotantolaitokseen vaiheessa yksi voisi laskea 69 miljoonaan euroon alkuperäisen 134 miljoonan euron sijasta. Tämä voitaisiin rahoittaa 50/50-suhteella oman ja vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella.
Lopullinen investointipäätös Factory 02 -tuotantolaitoksesta on tarkoitus tehdä vuonna 2026.

Kerroit pääomamarkkinapäivässä lisätietoa markkinakategorioistanne – miten tärkeä markkina esimerkiksi USA teille on?

USA on yksi maailman suurimpia proteiinijauheiden tuottajia ja myös kuluttajia, ja USA on myös yksi korkean proteiinipitoisuuden tuotteiden tärkeimmistä globaaleista markkinoista. USAssa on valtavasti kuluttajia, jotka elävät aktiivista elämää ja haluavat optimoida myös ruokavalionsa sen mukaisesti: He ovat kiinnostuneita terveydestä ja suorituskykyä parantavista tuotteista.

Soleinissa yhdistyvät hyvä maku, ravitsemukselliset ominaisuudet, helppokäyttöisyys ja vastuullinen tuotantotapa, ja se on erinomainen raaka-aine tällaisiin tuotteisiin. USAn markkinoiden hintataso näyttää myös olevan merkittävästikin korkeampi kuin esimerkiksi Euroopassa.

Julkaisitte myös uudet pitkän aikavälin tavoitteenne joulukuun alkupuolella. Mitkä ne ovat?

Arvioimme saavuttavamme positiivisen käyttökatteen vuonna 2030 tuotteen korkeamman hinnoittelun, uusien markkina-alueiden, jatkuvasti parantuvan tuottavuuden sekä uuden, vaiheittaisen investointisuunnitelman ansiosta, joka voisi johtaa Factory 02:n tuotantolaitoksen rakentamiseen vieläkin pääomatehokkaammin.

Toiminnalliset ja tavoitteelliset tavoitteemme, mukaan lukien uudet tehtaat, mahdollinen lisensointiliiketoiminta ja avaruusliiketoiminta, pysyvät ennallaan vuoden 2030 jälkeiselle ajalle.

Pörssisäätiö ja Nasdaq Helsinki esittelevät säännöllisesti Kuukauden pörssiyhtiön. Tavoitteena on tehdä erilaisia pörssiyhtiöitä tutuksi. Valinta ei ole sijoitussuositus.