Material på svenska finns nere på sidan.

Raha ja kuluttaminen

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Kesto: 10–30 min

Tehtävä sisältää kaksi leikkiä, joiden tavoitteena on opettaa oppilaille rahan arvoa, budjetointia ja harkitsevaa kuluttamista leikkisällä tavalla.

Marttaliitto & Takuusäätiö

Kesto: 15–45 min

Kahdeksan väittämää kuluttamisesta. Väitteisiin ei ole oikeita vastauksia, vaan tarkoitus on pohtia väitteitä yhdessä keskustellen. Opettaja voi näyttää väitteet koko ryhmälle ja niihin voidaan vastata yhdessä tai väitteitä voidaan käydä läpi pienemmissä ryhmissä. Tärkeintä tehtävässä on yhteinen keskustelu väittämistä. Kunkin väittämän jälkeen seuraava painikkeesta löytyy lisätietoa väitteestä, esimerkiksi faktoja tai kysymyksiä pohdittavaksi. Tehtävän voi toteuttaa toiminnallisesti liikkumalla tilassa sen mukaan, mitä mieltä on väitteestä.


Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Kesto: 15–25 min

Kokonaisuus sisältää kaksi tehtävää, joiden tavoitteena on opettaa oppilaille rahan käyttöä, tienaamista, säästämistä ja kestäviä kulutusvalintoja.


Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kesto n. 45 min

Opetuskokonaisuus alkaa tutustumisella Ostopolkuun verkkokurssin muodossa. Ostopolku johdattelee ostajan askeliin ja käy läpi kaupanteon eri vaiheet kuluttajansuojan näkökulmasta. Verkkokurssin käytyä oppija voi testata oppimaansa tentillä,  joka löytyy kurssin lopuksi. Toinen ja kolmas osa ovat pelillisiä harjoituksia, joissa pelataan verkkokauppabingoa sekä tunnistetaan verkkokaupankäyntiin liittyviä riskejä muistipelin avulla.

Marttaliitto & Takuusäätiö

Kesto: 15–45 min

Kahdeksan väittämää kuluttamisesta. Väitteisiin ei ole oikeita vastauksia, vaan tarkoitus on pohtia väitteitä yhdessä keskustellen. Opettaja voi näyttää väitteet koko ryhmälle ja niihin voidaan vastata yhdessä tai väitteitä voidaan käydä läpi pienemmissä ryhmissä. Tärkeintä tehtävässä on yhteinen keskustelu väittämistä. Kunkin väittämän jälkeen seuraava painikkeesta löytyy lisätietoa väitteestä, esimerkiksi faktoja tai kysymyksiä pohdittavaksi. Tehtävän voi toteuttaa toiminnallisesti liikkumalla tilassa sen mukaan, mitä mieltä on väitteestä.


Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Kesto: 10–30 min

Kokonaisuus sisältää kaksi tehtävää, joissa tutustutaan vastuullisuuden kolmeen osa-alueeseen: sosiaaliseen vastuuseen, taloudelliseen vastuuseen ja ympäristövastuuseen. Lisäksi opiskelijat pääsevät tutkimaan yritysten vastuullisuutta.


Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kesto n. 45 min

Opetuskokonaisuudessa opitaan omaan taloudenhallintaan liittyvistä ilmiöistä yhteiskunnassa sekä digitaalisessa ympäristössä ”Digitaalisten taloustaitojen”-verkkokurssin avulla. Lisäksi oppija pääsee laskemaan kuinka suureksi 36 euron puhelinlasku voi kasvaa, jos sen jättää maksamatta? Lopuksi opiskelijat pääsevät myös testaamaan omaa digitaalista talousosaamistaan testin avulla.

Pengar och utgifter

Ung företagsamhet och ekonomi NYT

10–30 minuter

Mål: Lära barnen värdet av pengar, budgetering och genomtänktkonsumtion på ett lekfullt sätt.

Ung företagsamhet och ekonomi NYT

15–25 minuter

Mål: Unga lär sig hur man använder pengar, tjänar, sparar och gör hållbara konsumtionsval.

Ung företagsamhet och ekonomi NYT

10–30 minuter

Mål: Eleverna lär sig förstå de tre ansvarsområdena: socialt ansvar, ekonomiskt ansvar och miljöansvar, och studerar företagsansvar mer i detalj.