Rahaviikko 2025
Material på svenska finns nere på sidan.
Raha ja kuluttaminen
Alakoulut
Vastuullinen kuluttaminen
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
Kesto: 10–30 min
Tehtävä sisältää kaksi leikkiä, joiden tavoitteena on opettaa oppilaille rahan arvoa, budjetointia ja harkitsevaa kuluttamista leikkisällä tavalla.
Yläkoulut
1. Väittämät kuluttamisesta
Marttaliitto & Takuusäätiö
Kesto: 15–45 min
Kahdeksan väittämää kuluttamisesta. Väitteisiin ei ole oikeita vastauksia, vaan tarkoitus on pohtia väitteitä yhdessä keskustellen. Opettaja voi näyttää väitteet koko ryhmälle ja niihin voidaan vastata yhdessä tai väitteitä voidaan käydä läpi pienemmissä ryhmissä. Tärkeintä tehtävässä on yhteinen keskustelu väittämistä. Kunkin väittämän jälkeen seuraava painikkeesta löytyy lisätietoa väitteestä, esimerkiksi faktoja tai kysymyksiä pohdittavaksi. Tehtävän voi toteuttaa toiminnallisesti liikkumalla tilassa sen mukaan, mitä mieltä on väitteestä.
2. Vastuullinen kuluttaminen
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
Kesto: 15–25 min
Kokonaisuus sisältää kaksi tehtävää, joiden tavoitteena on opettaa oppilaille rahan käyttöä, tienaamista, säästämistä ja kestäviä kulutusvalintoja.
3. Kuluttajansuoja ja oma ostopolku tutuksi
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kesto n. 45 min
Opetuskokonaisuus alkaa tutustumisella Ostopolkuun verkkokurssin muodossa. Ostopolku johdattelee ostajan askeliin ja käy läpi kaupanteon eri vaiheet kuluttajansuojan näkökulmasta. Verkkokurssin käytyä oppija voi testata oppimaansa tentillä, joka löytyy kurssin lopuksi. Toinen ja kolmas osa ovat pelillisiä harjoituksia, joissa pelataan verkkokauppabingoa sekä tunnistetaan verkkokaupankäyntiin liittyviä riskejä muistipelin avulla.
Toinen aste
1. Väittämät kuluttamisesta
Marttaliitto & Takuusäätiö
Kesto: 15–45 min
Kahdeksan väittämää kuluttamisesta. Väitteisiin ei ole oikeita vastauksia, vaan tarkoitus on pohtia väitteitä yhdessä keskustellen. Opettaja voi näyttää väitteet koko ryhmälle ja niihin voidaan vastata yhdessä tai väitteitä voidaan käydä läpi pienemmissä ryhmissä. Tärkeintä tehtävässä on yhteinen keskustelu väittämistä. Kunkin väittämän jälkeen seuraava painikkeesta löytyy lisätietoa väitteestä, esimerkiksi faktoja tai kysymyksiä pohdittavaksi. Tehtävän voi toteuttaa toiminnallisesti liikkumalla tilassa sen mukaan, mitä mieltä on väitteestä.
2. Vastuullinen yritys
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
Kesto: 10–30 min
Kokonaisuus sisältää kaksi tehtävää, joissa tutustutaan vastuullisuuden kolmeen osa-alueeseen: sosiaaliseen vastuuseen, taloudelliseen vastuuseen ja ympäristövastuuseen. Lisäksi opiskelijat pääsevät tutkimaan yritysten vastuullisuutta.
3. Digitaalinen talousosaaminen tutuksi
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kesto n. 45 min
Opetuskokonaisuudessa opitaan omaan taloudenhallintaan liittyvistä ilmiöistä yhteiskunnassa sekä digitaalisessa ympäristössä ”Digitaalisten taloustaitojen”-verkkokurssin avulla. Lisäksi oppija pääsee laskemaan kuinka suureksi 36 euron puhelinlasku voi kasvaa, jos sen jättää maksamatta? Lopuksi opiskelijat pääsevät myös testaamaan omaa digitaalista talousosaamistaan testin avulla.
På svenska
Pengar och utgifter
Lågklasser
Hållbar konsumtion
Ung företagsamhet och ekonomi NYT
10–30 minuter
Mål: Lära barnen värdet av pengar, budgetering och genomtänktkonsumtion på ett lekfullt sätt.
Högklasser
Hållbar konsumtion
Ung företagsamhet och ekonomi NYT
15–25 minuter
Mål: Unga lär sig hur man använder pengar, tjänar, sparar och gör hållbara konsumtionsval.
Andra stadiet
Hållbart företag
Ung företagsamhet och ekonomi NYT
10–30 minuter
Mål: Eleverna lär sig förstå de tre ansvarsområdena: socialt ansvar, ekonomiskt ansvar och miljöansvar, och studerar företagsansvar mer i detalj.