Rahaviikko 2025
Material på svenska finns nere på sidan.
Oman talouden hallinta
Alakoulut
Unelmat – Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa
Pörssisäätiö
Kesto: 15 min
Jokaisella on unelmia, joiden toteuttamiseen tarvitaan rahaa. Mistä rahaa voisi tienata? Entä miksi rahaa kannattaa sijoittaa? Tehtävässä käydään läpi, miten omia unelmia voi rahoittaa. Tehtävä koostuu kahdesta osasta: video & keskustelutehtävä.
Yläkoulut
1. Valinnoilla on väliä
Danske Bank
Kesto: 25 min
Tehtävässä opitaan konkreettisesti säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvien erilaisten valintojen vaikutukset sekä nuoren oman tulevaisuuden että vastuullisuuden näkökulmista. Tehtävä koostuu videosta ja keskustelutehtävistä.
2. Pörssilähettiläs-esitys – Sijoittaminen kannattaa
Pörssisäätiö
Kesto: 35 min
Pörssilähettiläs-esityksessä Pörssilähettiläät Anne-Karin ja Markus kertovat taloudesta ja rahasta ymmärrettävästi ja yksinkertaisesti. Esityksessä talouden ja sijoittamisen teemat sidotaan nuoren elämään havainnollistavin esimerkein. Pörssilähettiläät muistuttavat, kuinka fiksulla rahankäytöllä voi myös helpottaa arkea ja toteuttaa omia unelmia.
Tehtävä koostuu videosta, jonka sisään on upotettu pohdintatehtäviä. Tehtävät ohjeistetaan videolla.
(HUOM! Katsottavissa vain Rahaviikolla 17-21.3.2025)
3. Säästäminen kuuluu kaikille
Säästöpankki
Kesto: 20-30 min
Tehtävään on koottu perustietoa säästämisestä ja yleisimmistä nuorille sopivista säästämisen muodoista. Tarkoitus on, että opettaja käy tehtävän materiaalin oppilaiden kanssa läpi keskustellen. Materiaali sisältää myös pari lyhyttä videota sekä Korkoa korolle –tehtävän.
4. Perintäkulut
Ulosottolaitos
Kesto: 20 min
Mitä tapahtuu, jos laskua ei maksa eräpäivään mennessä? Kuinka suureksi 10 euron maksamaton lasku voi kasvaa perintäkulujen myötä? Entä miksi ulosottoa tarvitaan?
Videolla Ulosottolaitoksen ennakoivan talousneuvonnan asiantuntijat kertovat, kuinka velan perintä Suomessa etenee, millaisia kustannuksia velan perinnästä syntyy ja miten ulosotto toimii. Huomioithan, että video on tarkoitus välillä pysäyttää hetkeksi, jotta opiskelijat voivat ryhmässä keskustella annetuista pohdintatehtävistä. Videon kesto on 10 minuuttia, minkä lisäksi pohdintatehtäviin on hyvä varata hetki aikaa.
5. Massivaara
Ulosottolaitos
Kesto: max 45 min
Tehtävän päätavoite on saada opiskelija pohtiman rahankäyttöä ja taloudenhallintaa sekä perehtymään seurauksiin, joita huonolla taloudenpidolla voi nyky-yhteiskunnassa olla. Oppimateriaalissa toimitaan kuvitteellisessa Massivaaran kaupungissa ja eläydytään kuvitteellisen päähenkilön tilanteeseen. Opiskelija tutkii, millaisia taloudellisia vaikeuksia henkilöllä on ja miten tilanteeseen on päädytty.
Tehtävän tekemiseen opiskelija tarvitsee älylaitteen (puhelin, tietokone, tablet) ja kuulokkeet. Opettaja tarvitsee videotykin ja kaiuttimet tehtävän purkua varten.
6. Vaarana velkaantuminen
Talous- ja velkaneuvonta
Kesto: 20 min
Talous- ja velkaneuvoja kohtaa työssään talousvaikeuksiin joutuneita nuoria. Miksi nuorille syntyy talousvaikeuksia ja millä näitä voisi välttää ? Millaisia vaaroja velkaantumiseen liittyen on?
Tehtävä pitää sisällään videon sekä keskustelutehtäviä. Tehtävät löytyvät opettajan ohjeista.
7. Mun rahat isona – eläke
Varma
Kesto: 20-60 min
Nuori ei varmasti tule miettineeksi, että eläketurva jotenkin koskettaisi häntä. Eläketurvan tuntemus on kuitenkin osa yleistä talousosaamista, aivan kaiken ikäisille. Mikä on työeläke, minkälaista taloudellista turvaa se työuran ajalle tuo ja miten se koskettaa myös nuoria? Tässä materiaalissa läpikäydään pääpiirteitä työeläketurvasta nuorten näkökulmasta.
Lisämateriaali:
Turvaa eläkkeestä -peli, jossa käsitellään mm. eläkkeiden suuruutta, eläkkeitä eri elämäntilanteissa ja yrittäjän eläkevakuutusta. Oppilaat pelaavat peliä omilla tableteilla, mobiililaitteillaan tai tietokoneilla. Peliohjaajana toimii opettaja. Opettaja tilaa pelin, tutustuu pelin ohjeisiin, ohjeistaa pelaajia pelin kulussa ja jakaa oppilailleen linkin ja pelin koodin pelaamista varten. Peliä pelataan 2-3 hengen joukkueissa. Eniten pisteitä saanut joukkue voittaa pelin. Peliaika on noin 60 minuuttia, mutta pelin voi lopettaa aiemminkin.
Toinen aste
1. Valinnoilla on väliä
Danske Bank
Kesto: 25 min
Tehtävässä opitaan konkreettisesti säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvien erilaisten valintojen vaikutukset sekä nuoren oman tulevaisuuden että vastuullisuuden näkökulmista. Tehtävä koostuu videosta ja keskustelutehtävistä.
2. Pörssilähettiläs-esitys – Sijoittaminen kannattaa
Pörssisäätiö
Kesto: 35 min
Pörssilähettiläs-esityksessä Pörssilähettiläät Anne-Karin ja Markus kertovat taloudesta ja rahasta ymmärrettävästi ja yksinkertaisesti. Esityksessä talouden ja sijoittamisen teemat sidotaan nuoren elämään havainnollistavin esimerkein. Pörssilähettiläät muistuttavat, kuinka fiksulla rahankäytöllä voi myös helpottaa arkea ja toteuttaa omia unelmia.
Tehtävä koostuu videosta, jonka sisään on upotettu pohdintatehtäviä. Tehtävät ohjeistetaan videolla.
(HUOM! Katsottavissa vain Rahaviikolla 17-21.3.2025)
3. Säästäminen kuuluu kaikille
Säästöpankki
Kesto: 20-30 min
Tehtävään on koottu perustietoa säästämisestä ja yleisimmistä nuorille sopivista säästämisen muodoista. Tarkoitus on, että opettaja käy tehtävän materiaalin oppilaiden kanssa läpi keskustellen. Materiaali sisältää myös pari lyhyttä videota sekä Korkoa korolle –tehtävän.
4. Perintäkulut
Ulosottolaitos
Kesto: 20 min
Mitä tapahtuu, jos laskua ei maksa eräpäivään mennessä? Kuinka suureksi 10 euron maksamaton lasku voi kasvaa perintäkulujen myötä? Entä miksi ulosottoa tarvitaan?
Videolla Ulosottolaitoksen ennakoivan talousneuvonnan asiantuntijat kertovat, kuinka velan perintä Suomessa etenee, millaisia kustannuksia velan perinnästä syntyy ja miten ulosotto toimii. Huomioithan, että video on tarkoitus välillä pysäyttää hetkeksi, jotta opiskelijat voivat ryhmässä keskustella annetuista pohdintatehtävistä. Videon kesto on 10 minuuttia, minkä lisäksi pohdintatehtäviin on hyvä varata hetki aikaa.
5. Massivaara
Ulosottolaitos
Kesto: max 45 min
Tehtävän päätavoite on saada opiskelija pohtiman rahankäyttöä ja taloudenhallintaa sekä perehtymään seurauksiin, joita huonolla taloudenpidolla voi nyky-yhteiskunnassa olla. Oppimateriaalissa toimitaan kuvitteellisessa Massivaaran kaupungissa ja eläydytään kuvitteellisen päähenkilön tilanteeseen. Opiskelija tutkii, millaisia taloudellisia vaikeuksia henkilöllä on ja miten tilanteeseen on päädytty.
Tehtävän tekemiseen opiskelija tarvitsee älylaitteen (puhelin, tietokone, tablet) ja kuulokkeet. Opettaja tarvitsee videotykin ja kaiuttimet tehtävän purkua varten.
6. Vaarana velkaantuminen
Talous- ja velkaneuvonta
Kesto: 20 min
Talous- ja velkaneuvoja kohtaa työssään talousvaikeuksiin joutuneita nuoria. Miksi nuorille syntyy talousvaikeuksia ja millä näitä voisi välttää ? Millaisia vaaroja velkaantumiseen liittyen on?
Tehtävä pitää sisällään videon sekä keskustelutehtäviä. Tehtävät löytyvät opettajan ohjeista.
7. Mun rahat isona – eläke
Varma
Kesto: 20-60 min
Nuori ei varmasti tule miettineeksi, että eläketurva jotenkin koskettaisi häntä. Eläketurvan tuntemus on kuitenkin osa yleistä talousosaamista, aivan kaiken ikäisille. Mikä on työeläke, minkälaista taloudellista turvaa se työuran ajalle tuo ja miten se koskettaa myös nuoria? Tässä materiaalissa läpikäydään pääpiirteitä työeläketurvasta nuorten näkökulmasta.
Lisämateriaali:
Turvaa eläkkeestä -peli, jossa käsitellään mm. eläkkeiden suuruutta, eläkkeitä eri elämäntilanteissa ja yrittäjän eläkevakuutusta. Oppilaat pelaavat peliä omilla tableteilla, mobiililaitteillaan tai tietokoneilla. Peliohjaajana toimii opettaja. Opettaja tilaa pelin, tutustuu pelin ohjeisiin, ohjeistaa pelaajia pelin kulussa ja jakaa oppilailleen linkin ja pelin koodin pelaamista varten. Peliä pelataan 2-3 hengen joukkueissa. Eniten pisteitä saanut joukkue voittaa pelin. Peliaika on noin 60 minuuttia, mutta pelin voi lopettaa aiemminkin.
På svenska
Hantera din egen ekonomi
Lågklasser
Drömmar – Det är värt att spara och investera
Börsstiftelsen
15 minuter
Alla har drömmar som behöver pengar för att förverkliga dem. Var kan du tjäna pengar? Och varför ska man investera pengar? Uppgiften består av två delar: video & diskussionsuppgift.
Videon är på finska, men du kan lägga till svenska undertexter.
Högklasser
1. Sparande är till för alla
Sparbanken
20-30 minuter
Lärarens anvisning (öppna här)
Materialet innehåller grundläggande information om sparande och de vanligaste formerna av sparande som är lämpliga för ungdomar. Avsikten är att läraren ska gå igenom materialet med eleverna genom att diskutera. Materialet innehåller också ett par korta videor och uppgiften Ränta på ränta.
2. Indrivningskostnader
Utsökningsverket
20 minuter
Vad händer, ifall man inte betalar räkningen senast på förfallodagen? Hur stor kan en obetald räkning på 10 euro bli i och med indrivningskostnaderna? Varför behövs utsökning?
På videon berättar Utsökningsverkets sakkunniga inom förebyggande ekonomirådgivning hur indrivningen av skulder framskrider i Finland, hurdana kostnader som uppstår av indrivningen och hur utsökning fungerar. Observera, att det är meningen att stoppa videon för en stund på vissa ställen, så att studeranden i grupp kan diskutera kring diskussionsuppgifterna som anges på videon. Videon är 10 minuter lång och därtill är det bra att reservera en stund för diskussionsuppgifterna.
3. Fyrkeborg
Utsökningsverket
Max 45 minuter
Lärarens anvisning (öppna här)
Syftet är att få studerande att fundera på penninganvändning och ekonomihantering samt bekanta sig med vilka konsekvenser det i dagens samhälle kan bli, av att inte ha koll på sin ekonomi. I Fyrkeborg lever vi i den påhittade huvudpersonens situation. Studerande undersöker i spelet hurudana ekonomiska svårigheter personen i Fyrkeborg har och hur den situationen har uppkommit.
För att använda inlärningsmiljön behöver varje studerande ha en smart enhet (telefon, dator, surfplatta) och hörlurar. Läraren behöver videokabel och högtalare till genomgången av spelet.
Andra stadiet
1. Sparande är till för alla
Sparbanken
20-30 minuter
Lärarens anvisning (öppna här)
Materialet innehåller grundläggande information om sparande och de vanligaste formerna av sparande som är lämpliga för ungdomar. Avsikten är att läraren ska gå igenom materialet med eleverna genom att diskutera. Materialet innehåller också ett par korta videor och uppgiften Ränta på ränta.
2. Indrivningskostnader
Utsökningsverket
20 minuter
Vad händer, ifall man inte betalar räkningen senast på förfallodagen? Hur stor kan en obetald räkning på 10 euro bli i och med indrivningskostnaderna? Varför behövs utsökning?
På videon berättar Utsökningsverkets sakkunniga inom förebyggande ekonomirådgivning hur indrivningen av skulder framskrider i Finland, hurdana kostnader som uppstår av indrivningen och hur utsökning fungerar. Observera, att det är meningen att stoppa videon för en stund på vissa ställen, så att studeranden i grupp kan diskutera kring diskussionsuppgifterna som anges på videon. Videon är 10 minuter lång och därtill är det bra att reservera en stund för diskussionsuppgifterna.
3. Fyrkeborg
Utsökningsverket
Max 45 minuter
Lärarens anvisning (öppna här)
Syftet är att få studerande att fundera på penninganvändning och ekonomihantering samt bekanta sig med vilka konsekvenser det i dagens samhälle kan bli, av att inte ha koll på sin ekonomi. I Fyrkeborg lever vi i den påhittade huvudpersonens situation. Studerande undersöker i spelet hurudana ekonomiska svårigheter personen i Fyrkeborg har och hur den situationen har uppkommit.
För att använda inlärningsmiljön behöver varje studerande ha en smart enhet (telefon, dator, surfplatta) och hörlurar. Läraren behöver videokabel och högtalare till genomgången av spelet.